PEMINAT AKU...haha

SILA TINGGALKAN LINK DI SINI

bukti aku kaki facebook....haha

Sila Klik LIKE

Sunday, February 6, 2011

kesabaran dalm kedukaan...

rencah kehidupan mengajar kita erti kehidupan..
hidup tiada erti jika tiada berlaku ujian terhadap kita...
ujian akan mendewasakan kita..ujian juga akan menduga seorang insan tahap esabaran dia untuk menempuhi ujian tersebut...
saya juga tidak lari dari terpaksa menempuh dugaan dan cabaran yang terpaksa saya harungi...
minggu ini menyaksikan saat kedukaan dalam hidup saya..
minggu ini juga banyak menguji kesabaran saya sebagai insan yang bergelar Muslim untuk melalui hari2 yang penh mencabar ini...

Kisah Pertama...

lokasi: terminal bas Sg.Nibong
kejadian dalam pukul 11malam..beberapa minit sebelum masuk bas untuk menuju ke bandar seremban...
kejadian yang berlaku ialah kekecohan yang berlaku ketika saya sedang menuju ke tempat meletak bagasi di dalam bas..datang jer bas uh, ruang bagasi itu terus di asak dengan beberapa aci india yang ingin meletakkan barang mereka yang banyak....masalah yang melanda, makcik2 itu menolak saya dan juga beg laptop saya..akibatnya, beg saya telah terputus talinya..dapatkah dibayangkan betapa kuatnya aci tuh tolak saya...sampaikan saya terduduk dilantai....masa tuh tuha  jer yang tahu perasaan saya.....
akibat dari peristiwa itu, saya terpaksa untuk membeli beg laptop yang baru berharga RM98....beg itu terpaksa dibeli kerana saya perlu menempuhi perjalanan kembara seri perpatih selama 6 hari..kalau xda beg uh, alamatnya memang sakitlah tangan saya nak mengusung laptop yang berat gedabak uh...

Kisah Kedua....

lokasi: kem pusako, kuala pilah...
malam ni malam paling sedih pernah saya lalui apabila henfon yang bari saya beli 2 minggu yang lalui dicuri oleh orang ketika saya sedang mengecas hp tersebut....terus terang dan agak kasar saya cakap orang tuh memang SIAL dan LANGSI....
langsung xda kesedaran sivik....instinct saya kuat mengatakan pencuri hp itu adalah peserta kembara ini sendiri...satu perkara lagi yang saya kesalkan ialah sikap pihak urusetia yang bagi saya kurang mesra alam di mana mereka terus melepaskan tanggungjawab tanpa memberikan sebarang tindakan selanjutnya..mereka hanya menyatakan bahawa itu adala kesilapa saya sendiri,kelalaian saya sendiri...bagi saya, memang saya salah dalam hal ini kerana cuai..tapi seharusnya mereka melakukan tindakan sewajarnya termasuklah mengadakan spotcheck terhadap semua peserta kem dan urusetia kem...memang ketika itu ramai pengunjung luar mengunjungi kem pusako tersebut...tapi saya perhatikan ramai juga urusetia yang berlegar2 ditempat tersebut...bukan saya hendak saya nak menuduh mana2 pihak..tapi bak kata orang rambut sama hitam..hati lain2...paham2 jelah yer...dalam henpon tuh banyak tersimpan gambar2 bersama keluarga angkat saya di kampung sg jernih...tp apakan daya..........

Kisah Ketiga....

lokasi: kota tinggi...
malam kejadian hp saya hilang, saya menerima panggilan isteri sepupu saya meninggal dunia mengejut............
al-Fatihah~


semua kejadian yang berlaku memberikan saya 1001 hikmah..
hikamh apa. tuh biarlah saya yang mengetahui....
semoga saya akan belajar menerima hakikat dan akan mengambil iktibar dari setiap perkara yang berlaku....

No comments: