PEMINAT AKU...haha

SILA TINGGALKAN LINK DI SINI

bukti aku kaki facebook....haha

Sila Klik LIKE

Thursday, June 16, 2011

Hari Ni Hari Bapa?

Bulan Mei sudah berlalu..pelbagai peristiwa penting sudah berlalu. antaranya Harijadi aku..haha...bulan mei juga ada hari pekerja, hari ibu, hari guru dan sebagainya... jika bulan mei ada hari ibu, bulan jun pula ada hari bapa. tapi aku tak pasti pulak tarikh dia. sebab promosi hari bapa kurang kot jika nak dibandingkan dengan hari ibu. kenapa ek?

mungkin sebab naluri kita yang lebih dekat dengan ibu. kalau tidak masakan ada slogan "IBU KAULAH RATU HATIKU" kan? memang tidak dinafikan ibu memainkan peranan penting dalam hidup kita. tapi bapa pon memainkan peranan yang penting juga. secara BIRUnya tanpa benih dari bapa, masakan wujudnya kita.

tapi benarkah hari ini hari bapa? musykil jugak teman bila teman bukak FB rata2 tiada langsung dari kita yang membuat status seperti ini...

"ayah, selamat hari bapa..syg ayah!"
"papa, happy father's day papa...nak alphard sebijik boleh..??hehe"

tak pon begini...

"oh papi ku~~~ku mengarang di sini hanya untuk meluahkan serangkap kata...selamat hari bapa..kaulah segalanya papi ku~~~"

dan juga sambutan hari bapa ini belum lagi dimomokkan dengan NOTE2 yang mengkisahkan kaitan perayaan tersebut dengan mana-mana perayaan keagamaan agama lain. Wallahua'lam.. seperti yang banyak tersebar luas semasa hari ibu, hari pekerja dan hari valentine.

tapi perasankah kita yang semua dakyah2 ini mula tersebar luas selepas wujudnya FB. bijak sungguh MARK ZUCKERBERG memainkan peranan yahudinya memecahbelahkan umat Islam dalam kelompok masyarakat Melayu. apa tidaknya, tersebarnya perkara ini..wujud pelbagai golongan yang mempertahankan pemikiran masing2 sedangkan kita tahu, haram untuk meniru segala perbuatan agama lain yang menyeleweng. ada yang kata, tak mengapa kita sambut, nak hargai jasa ibu kononnya. ada pula yang tak nak amek kisah pon. bila masing2 ada pendirian masing2, mulalah nak bertelagah bela siapa benar siapa silap..alahai sekali lagi umat islam diperbodohkan.

kembali kepada tajuk, betul ker hari ini hari bapa? tapi bagi aku, ada aku kisah? haha yang penting, hari lahir ayah aku baru je berlalu 12Jun yang lepas. dan aku memang akan menghargai jasa kedua ibubapa aku setiap masa pon. tak perlulah nak tunggu hari2 yang spesial macam ni. takkan kita cuma nak hargai bapa kita hanya pada hari ni kan yek? sedangkan bapa kita setiap hari berkorban untuk kita....

renung2kan dan selamat beramal~~

No comments: