PEMINAT AKU...haha

SILA TINGGALKAN LINK DI SINI

bukti aku kaki facebook....haha

Sila Klik LIKE

Wednesday, June 15, 2011

Tips penjagaan mata.

Salam 13 Rejab.

mata..satu organ di bahagian kepala kita yang menempatkan salah satu daripada 5 deria kita. mata juga memainkan peranan yang agak penting dalam kehidupan kita..orang cakap..kalau mata buta mungkin hati akan terang..tapi kalau mata pon terang..hati tak terang2 tak guna juga kan..haha

sebagai salah satu nikmat kurniaan Ilahi kepada kita, jadi kita hendaklah sentiasa menjaga mata kita agar sentiasa dalam keadaan baik. kalau kita jaga dengan baik sekalipon, kita juga yang akan dapat faedahnya kan??

kita selalu tonton dokumentari kat televisyen, nenek 100tahun mata tak rabun, wanita tertua didunia masih mempunyai kadar penglihatan yang baik..mesti kita ada angan2 nak punyai mata sebegitu juga kan> terutama mereka yang sudah menggunakan cermin mata...

jadi, aku nak share lah sedikit petua yang aku dapat dari orang2 tua..termasuklah mak aku....

1) Banyakkan mengaji al-quran...ni cerita betul, aku tak ingat siapa yang bagitahu aku, ada sorang makcik ni pesan akt aku, dia kata, setiap selepas solat, bacalah al-Quran, terutamanya pada waktu malam. makcik tuh pesan, baca al-quran ni bukan sahaja menenangkan jiwa, tapi jugak membantu dalam penjagaan mata, orang selalu cakap kalau kita asyik sangat baca buku mata mudah rosak..tapi kalau baca al-Quran sebaliknya pula yer.. bak kata seorang seniwati...tak ingat lah nama dia..maaf yer..beliau ditemuramah oleh pengacara Wanita Hari Ini, beliau ditanya, bagaimana seniwati ini menghafal skrip2 cerita padahal usia sudah lanjut, beliau jawab, beliau baca al-Quran setiap malam, dan itu pesan neneknya...

2) Minum air carrot. ni aku tak tahulah dongeng ke hape kan..tapi memang aku amalkan. takdela selalu. tapi seminggu skali aku akan minum jus carrot. kalau anda loya nak minum begitu shaja, campurkan sedikit susu, jangan banyak2..jaga kesihatan..hehe..

3) Tidur jangan suka meletakkan apa2 yang menutup mata kita. ya, ni mak aku yang pesan. dia selalu cakap, tidup jangan tutup mata dengan bantal, tangan mahupon buku..tak baik mak aku kata. kesahihannya agak benar jugak la sebab aku suka tidur dengan tutup telinga dengan bantal..sekarang aku kurang sikit dengan deria pendengaran ni..hehe...so, mungkin ada betulnya dengan apa yang mak aku cakap. aku ada juga buat survey, tanya kawan2 aku yang rabun ni, rata2 mereka memang suka letak tangan atas mata time tidur~~~

4) Janganlah suka menonton adegan2 BIRU,. ni taknak ulas lanjut. korang sendiri boleh fikir kan?

5) Jangan menatap skrin laptop, Tv terlalu lama. korang pon tahukan semuanya ad sinar radiasi ape ntah aku pon xtahu sgtlah..tapi ayah aku ada cerita, anak kawan dia buta kecik2 lagi sebab suka tengok TV lama2 dan terlalu dekat dengan skrin..uish~takut..

6) Jangan tengok gerhana bulan dengan mata kasar. cerita ni pon bapak aku yang stoli moli.kawan dia, time muda2 dululah..ad berlaku gerhana matahari, boleh si kawan ayah aku ni tengok gerhana tuh dengan mata kasar jer.direct~terus buta mata dia..isk33...lain kali kalau nak tgok matahari or gerhana matahari silala gunakancermin mata hitam, negatif filem atau pon guna air..ha~~kan selamat sikit tu~


ok la..ni tips yang aku nak share lah..kalau korang pon ada tips yang lain..boleh la share skali yer~~huhu..selamat beramal.

No comments: