PEMINAT AKU...haha

SILA TINGGALKAN LINK DI SINI

bukti aku kaki facebook....haha

Sila Klik LIKE

Thursday, January 20, 2011

Fenomena lelaki ke dapur....wajarkah?

dapur dan wanitra adalah pasangan yang tidak dapat dibezakan lagi...
wanita juga sememangnya sinonim dengan tugasan memasak...
namun akhir2 ini, hangat diperbincangkan di FB, wanita tidak seharusnya hanya dilabel sebagai tukang masak didapur...
namun hebat sangatkah wanita di arena dapur?
haaaaaaaaaaaaaaaaa.....itu persoalannya pada hari ini...
adakah wanita begitu hebat di dapur?
bagaimana pula jika kaum adam lebih hebat beraksi di dapur...??
bagi saya, zaman ini, bidang masak memasak sememangnya dikuasai oleh kaum lelaki...
dan bagi saya tidak salah lelaki untuk berada didapur dan memegang sudip, pisau atau sebagainya...

bagi saya pula, masak memasak sememangnya menjadi hobi bagi saya...
pada awalnya saya selalu digelakkan oleh keluarga, kawan2 kerana suka memasak...
mereka cakap lelaki mana boleh masak..itu kerja perempuan....
hahha...saya selalu tergelak...
pengalaman manis yang saya ingat semasa darjah 4, saya ada kem di sekolah....ada pertandingan memasak...
huh...semua yang masuk akak2 ok yang da sudah anak dara....tapi orang cakap..umur bukan melambangkan keupayaan..ya! saya menang dalam pertandingan memasak itu...masa itu memamng mereka tak puas hati la dengan keputusan juri..bagaimana saya ni yang baru setahun jagung tampak mentah lagi mampu mengalahkan mereka..huhu...tidak mengapalah itu kan~


haha..kembali kepada tajuk kita...
salah ker lelaki ke dapur?
rasanya jika hendak dibandingkan antara lelaki dan perempuan, kaum adam lebih menyerlah kot dalam bidang masakan ini...
lihat sahaja lah dengan tokoh2 dalam bidang masakan...majoriti mereka adalah kaum lelaki...seperti chef wan, seorang tokoh besar bertaraf antarabangsa dalam bidang masakan...
saya sebenarnya sangat mengkagumi beliau...


namun walau apapun, kaum hawa lebih sinonim dengan kerja2 dapur...ialah, mereka kan ibu..mereka juga isteri..mereka yang akan layan suami serta keluarga mereka..dan air tangan mereka sangat ternilai dan tak dapat ditandingi oleh mana2 lelaki...
=)

No comments: