PEMINAT AKU...haha

SILA TINGGALKAN LINK DI SINI

bukti aku kaki facebook....haha

Sila Klik LIKE

Monday, January 10, 2011

Nama? apa ada?

orang cakap, bahasa jiwa bangsa.
orang cakap, bahasa menunjuk bangsa.

begitu juga dengan diri kita.
nama melambangkan kita.
nama itu membawa makna yang menjadi identiti kepada diri kita sendiri.

setiap insan yang lahir ke dunia akan diberikan nama oleh ibu bapa mereka.
dengan nama ini, ia menjadi lambang kepada identiti individu tersebut.
bagaimana kita hendak memanggil seseorang tanpa kehadiran sebuah nama?
bagaimana pula kita hendak mengenali seseorang tanpa merujuk kepada namanya terdahulu..bukankah itu sukar?

selain itu, ibu bapa kita akan memberikan kita nama yang sedap serta sesuai dengan diri kita.
nama itu juga membawa maksud kepada kita.
dan kadang2 nama itu membawa harapan ibu bapa kita kepada kita.
anda tentu mengetahui pengertian dari nama anda bukan?

sebagai contoh, nama saya, MOHD AKMAL.
membawa maksud, MOHD: yang lebih terpuji....AKMAL: yang lebih sempurna.
nama ini sangat saya suka kerana nama ini memberi impak serta kesan yang mendalam kepada diri saya,
kenapa?mengapa? hanya saya yang mengetahuinya..haha
hakikatnya, nama penting terhadap pembentukan peribad diri kita kerana, nama ibarat doa terhadap seseorang yang diucapkan oleh individu yang lain setiap hari.
oleh itu nama memainkan peranan penting dalam hidup kita.

anda sebagai manusia yang akan menerima atau akan mempunyai anak lagi, berilah anak anda nama yang terbaik.
kerana nama itu lambang kepada diri anak anda...
tapi jangan la sampaiberi anak anda nama seperti ini yer:



p/s: komen la yer..nk taw gak makne name anda...huhu

No comments: