PEMINAT AKU...haha

SILA TINGGALKAN LINK DI SINI

bukti aku kaki facebook....haha

Sila Klik LIKE

Sunday, May 22, 2011

Pengorbanan Seorang Posmen.



yo!!! haha..hari kedua dirumah untuk cuti sem yang 4 bulan ni. agak bosan hari ni. habis semua orang aku mesej hari ni..wakakaka...kejam tak aku..??hehe


tengahari tadi..tengah2 lepak kat rumah, duduk depan pintu...


tiba-tiba.........................


aku ternampak posmen lalu depan rumah aku dengan menaiki motor EX5 merahnya dan dengan lajunya. dulu, masa aku sekolah menengah, ni la keja aku hari2...menunggu kehadiran posmen lalu depan rumah aku. motifnya? mestila tunggu surat..dulu time kanak2 aku suka masuk contest macam2 yang kat surat khabar tu, sirius..~~ahaahaaha..rajin gak la aku pergi pejabat pos, beli setem then pos la jadah contest yang aku masuk.macam2, teka silangkata, teka carik barang..etc...


walaupon aku tak pernah menang, tapi aku tetap rajin join contest bagai. semangat kot yang penting..macam cikgu aku selalu cakap dulu2 masa aku sekolah,,cikgu aku suruh je aku masuk macam2 pertandingan walau pada hakikatnya aku ni bukan ada bakat pon an~even cikgu suruh aku masuk pertandingan mengarang esei. dan semestinya aku kalah..dah memang aku takde bakat an~nak buat macamana. tapi cikgu aku keep on give me spirit lah..dia cakap..takpe..menang kalah tu kan adat pertandingan...dan ayat yang paling sadis pernah dia cakap.."kalau kau tak masuk pertandingan tu akmal,,sape lagi nak kalah kan..??hahaha.." =='


kembali kepada topik...aku selalu gak terfikir dengan tugas seorang posmen, takpon kerani kat pejabat pos. korang mesti pernah pergi pejabat pos kan? ha, kalau korang pergi pejabat pos, pernah tak korang mengira berapa banyak urusan yang boleh dijalankan di pejabat pos?? rasa berpuluh kot urusan yang boelh dijalankan kat pejabat pos. dari bayaran bil air, elektrik, bayaran bil telefon, mendepositkan duit simpanan, beli saham pon boleh dijalankan kat pejabat pos.dan tu belum lagi termasuk dengan urusan pos surat..dari surat biasa..kene timbang kalau berat..pos laju, pos ekspress...haha..mesti takde orang buat part time kat pejabat pos..hehe...


tu baru tugas kerani pejabat pos. sekarang tugas posmen lak. pernah tak korang bayangkan tugas posmen yang mungkin korang rasa ia takde lah berat, tapi cuba bayangkan kalau masa dia hantar surat tu, hujan lebat, mesti basah kan.? tapi pernah tak surat korang basah? tak kan? so, memang posmen ni seorang yang pengasih la kan..hehe...lagi satu, bila tengahari yang terik, mereka tetap hantar surat. biar pon panas terik..hurmm...


bagi aku, posmen banyak berjasa dalam hidup aku, surat tawaran ke asrama penuh dulu2, surat tawaran ke matrikulasi pon posmen yang hantar, even surat tawaran ke USM pon posmen hantar. kalaulah takde posmen..agak2 dapat ke aku masuk ke SBP? dapat ke aku masuk ke matrikulasi? dapat ke aku masuk ke USM..huhu...walaupon sekarang teknologi dah maju..dah ada internet, tapi pos mengepos tetap menjadi pilihan utama dalam menyampaikan sesuatu dokumen penting. lai2 kalau pos laju..mesti dokumen tu akan sampai right on time kan?




kalaulah guru, ibu, pekerja, semua ada hari khas untuk merayakan pengorbanan mereka, agak2 ade tak hari posmen sedunia?


hehe.......................

No comments: